donderdag 27 juni 2013

2013 deel 5. Staffordshire & Worcesthershire Canal / dagtochtjes

18 juni 2013. Acton Trussell - Tixall Wide (9,8 km ; 2 sluizen)

Vandaag alweer het laatste echte stuk varen. In zo'n 3 uur varen we vanochtend naar onze kampeerplek die we van te voren al hebben opgezocht. Vlak voor Great Haywood, waar we de boot over 3 dagen weer moeten inleveren, ligt Tixall Wide. Tijdens de aanleg van het Staffordshire & Worcestershire Canal had de eigenaar van het land bij Tixall zijn toestemming gegeven, maar wel zo dat het kanaal vanuit zijn landhuis zou lijken op een meer dan op een kanaal. Op deze manier zou zijn uitzicht niet bedorven worden.
Maar eerst hebben we nog een lekker smal en bochtig stuk kanaal voor de boeg, en de laatste 2 sluizen van de vakantie. We beginnen de dag met bewolkt weer.
Staffs & Worcs Canal - canal reflections

Staffs & Worcs Canal - Deptmore Lock no. 42

Staffs & Worcs Canal - bij Baswich

Het kanaal wordt op een gegeven moment vergezeld door een drukke spoorlijn waar vracht- en passagierstreinen elkaar om de paar minuten afwisselen.
Staffs & Worcs Canal - varen vlak langs/onder de sporen

Staffs & Worcs Canal - kronkelig oud kanaal vs. rechte hogesnelheidslijn

Staffs & Worcs Canal - Eekhoorn op Milford Bridge

De laatste sluis van onze vakantie is Tixall Lock, en dan zit het zware werk er op! Als we net na het middaguur Tixall Wide opvaren is het al een drukte van belang. Dit kanaal heeft er niet veel, maar dit is een honey spot op Shroppie-niveau. Aanleggen op de lange regel. Omdat dit geen specifieke 24 of 48 uurs aanlegplek is, mag je hier zo lang liggen als je wilt. We zien een mooi plekje op ongeveer het breedste deel van het 'meer' en leggen de boot stevig aan. De komende dagen varen wij hier niet meer weg, maar liggen we wel lekker dicht bij de auto zodat we nog wat van de omgeving kunnen verkennen.
Staffs & Worcs Canal - Tixall Wide - Uitzicht vanaf onze boeg

In de middag lopen we naar onze auto, die slechts op 15 minuten wandelen staat op het parkeerterreintje van de bootverhuur. We rijden naar de Morrisons in Rugely om nog wat lekkers in te slaan voor de komende dagen. Het is heel erg wennen om na 10 dagen varen ineens in een auto te zitten en harder te gaan dan 5 km/u - het gevoel dat alles heel snel gaat terwijl we niet eens zo hard rijden.
's Avonds zitten we lekker met een biertje in het avondzonnetje. Het was me de vaartocht wel - men zegt dat je de Four Counties Ring in een week kan varen, maar wij zijn al 10 dagen onderweg en hebben toch echt elke dag behoorlijk gevaren. En om nou verplicht van 8 uur 's ochtends tot 8 uur 's avonds te moeten varen, dat is voor ons geen vakantie meer. We hebben nu nog een paar dagen om bij te komen van alle indrukken en om wat dagtochtjes in de omgeving te maken.



19 juni 2013. Chester Zoo

Vandaag slapen we eerst heerlijk lang uit. We willen vandaag naar Chester Zoo, ruim 100 km hier vandaan. Gek dat we vandaag in 1 dag meer afstand af gaan leggen dan in 10 dagen op een narrowboat.
Onderweg naar Chester Zoo komen we langs alle bekende plekjes van het begin van deze vakantie: Stone, Stoke-on-Trent, Sandbach. Zo vanaf de M6 ziet het er heel anders uit dan vanaf de boot. Nu zijn wij degene die over de snelweg suizen terwijl er een boot in de sluis bij Hassall Green ligt.

Chester Zoo is bij ons vooral bekend uit de Engelse versie van het tv-programma "Drukte in de Dierentuin". En druk is het, er staat een lange rij voor de kassa's. Eenmaal binnen is het een prachtig park, waar we een leuk zonnig dagje zoet zijn.
Chester Zoo

Chester Zoo

Chester Zoo

Chester Zoo

Chester Zoo

Chester Zoo

Chester Zoo

Chester Zoo

's Avonds parkeren we de auto weer bij Anglo Welsh en lopen we terug naar de boot. We eten wederom lekker aan boord. Zelfs het afwassen is geen straf met zo'n uitzicht.
Staffs & Worcs Canal - Tixall Wide

Staffs & Worcs Canal - Tixall Wide



20 juni 2013. Anderton Boat Lift & Caldon Canal

Als we wakker worden, is het compleet ander weer dan gister: het is zwaarbewolkt en het miezert. Er zijn nog enkele kanaal-constructies die we deze vakantie wel willen bezoeken, al is het dan niet per 'eigen' narrowboat.
Allereerst rijden we naar Anderton, waar de Anderton Boat Lift staat. Deze bootlift, origineel uit 1875, zorgt voor de verbinding tussen het Trent & Mersey Canal en de Weaver rivier. Samen met het Falkirk Wheel in Schotland zijn dit de enige 2 nog werkende bootliften in Groot-Brittannië.
Het hele gevaarte is zeker indrukwekkend, en na een kopje koffie in het bezoekerscentrum - waar je overigens ook in de controlekamer kunt kijken - wagen we het er toch maar op om nog een rondje in de regen te wandelen.
Anderton Boat Lift

Anderton Boat Lift

Anderton Boat Lift controlekamer

Anderton Boat Lift

Voor de lunch rijden we richting Froghall, het eindpunt van het Caldon Canal. Bij het uitzoeken van de route deze vakantie kwam vaak het Caldon Canal tevoorschijn als optie, maar om het rustig aan te kunnen doen, hebben we besloten dat niet toe te voegen aan onze planning. Maar toch trekt het om nog even te kijken 'wat we gemist hebben'. Het schijnt namelijk een heel leuk kanaal te zijn om over te varen, met een hele lage tunnel aan het einde.
Eerst op zoek naar een pub om wat te eten. Uiteindelijk komen we vlak voor 2 uur aan in het dorpje Foxt. Typisch geval van 3 huizen en een pub, in het midden van nergens, waar we nog net op tijd zijn voor de lunch. Het eten in de Fox & Goose is echt voortreffelijk! Dat wordt vanavond een lichte maaltijd.
Fox and Goose pub, Foxt

Na het eten rijden we naar de parkeerplaats in Froghall, aan het einde van het Caldon Canal. We maken een korte wandeling langs het kanaal. Veel overblijfselen van oude industrie hier, waaronder een rij oude kalkovens .

Caldon Canal

Caldon Canal

Caldon Canal

Caldon Canal

Lime Kilns (kalkovens) langs het Caldon Canal

Caldon Canal - Froghall Tunnel

Caldon Canal - Froghall Basin

Eenmaal terug aan boord van onze boot pakken we vast de tassen in voor morgenochtend. Het zit er al weer bijna op! Na een licht diner (restjes opmaken) en paar biertjes stappen we voor het laatst in het knusse smalle 2-persoonsbed.



21 juni 2013. Tixall Wide - Great Haywood (1,5 km ; 0 sluizen)

De laatste ochtend aan boord: snel ontbijten, laatste restjes opruimen en dan kunnen de touwen losgegooid worden. We zwaaien de buren gedag en varen de laatste anderhalve kilometer van onze vakantie terug naar de huurbasis in Great Haywood. Het is de moeite niet om ons regenpak voor een krap half uurtje varen aan te trekken.

Staffs & Worcs Canal - Tixall Wide

Staffs & Worcs Canal - Tixall Farm



Vlak voor Great Haywood staat een van de Anglo Welsh mannen ons al op te wachten. Hij zal de boot voor ons aanmeren, het is nogal een krap stukje. Eenmaal aangemeerd is het de vuilnis weggooien, tassen in de auto laden en de sleutels van de boot inleveren. En dan zit het er ineens alweer op. Het was krap leven zo in afgelopen 2 weken, menig maal ons hoofd gestoten aan deuropeningen en richeltjes, maar wat zal het weer wennen zijn in de ratrace van het normale, snelle leven.
Woonkamer en keuken

Slaapkamer en douche/toilet

Naast het kanaal bij de verhuurbasis staat een typische kanaal-anwb-paal: we kunnen richting The Potteries, The Trent of Wolverhampton. Wij kiezen geen van drieën, wij gaan richting Enkhuizen.

Great Haywood Junction
Great Haywood - Enkhuizen (831 km ; 0 sluizen)
Nog even een stop bij de lokale Morrisons voor wat food-souvenirs (noodles, sticky toffee pudding, cream soda, irn bru - de kassière vraagt al of we studenten zijn), en dan stellen we de TomTom in op het thuisadres. Het is erg rustig op de weg, en in Dover hoeven we maar even te wachten tot we aan boord kunnen op de ferry naar Calais. En ook in Frankrijk en België rijdt het prima door. Waardoor we, tegen verwachting in, even na middernacht onze eigen voordeur weer opendoen, door de katten compleet genegeerd worden en in ons eigen (voor ons gevoel ineens gigantische) bed in slaap vallen.
We hebben echt een supervakantie gehad, zelden zo'n relaxed gevoel gehad! Life in the slow lane ;)
(en ja, stiekem hebben we deze vakantie al een naam verzonnen voor onze eigen boot!)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten