zaterdag 29 juni 2013

2013 deel 1. Trent & Mersey Canal

6 juni 2013. Enkhuizen - Calais (420 km)

In de loop van de ochtend vertrekken we vanuit Enkhuizen naar Calais. De reis verloopt voorspoedig, totdat we in Belgiƫ in vreselijke files terechtkomen. Tussen de vrachtwagens in de brandende zon rijden we dan uiteindelijk toch stapvoets langs Antwerpen en Gent richting Calais, waar we eind van de middag aankomen. We checken in in ons hotel en rijden nog even naar het strand. In Calais zelf barst het van de illegalen die ooit de oversteek hopen te maken naar Engeland. Op sommige plekken staan zelfs halve tentenkampen met dixi's. Op het strand zelf is het windering, maar zonnig. Gegeten in het hotel. 's Nachts heel slecht geslapen.
Strand in Calais



7 juni 2013. Calais - Great Haywood (421 km) ; Great Haywood - Sandon (8,9 km ; 2 sluizen)

We hebben de ferry naar Dover geboekt van 7:45 vanuit Calais, maar om half 5 's nachts zijn we al klaarwakker. We vertrekken om 6 uur vast maar naar de haven, en hebben de mazzel dat we al met de boot van 6:45 meekunnen.
Krijtrotsen bij Dover

Erg rustige overtocht, en eenmaal in Engeland rijdt het redelijk door. Even wennen weer aan het links rijden en inhalende vrachtwagens. We rijden naar Rugely, doen boodschappen bij de Morrisons en rijden dan door naar Great Haywood, waar de huurboot van Anglo Welsh al op ons ligt te wachten.
Onze drijvende caravan heet Silver Swallow en is een nette 2-persoons narrowboat van 48ft (bijna 15 meter) lang. Dit jaar met vast bed!

De route hebben we van te voren al uitgezocht. Dit jaar varen we de Four Counties Ring - 177 kilometer kanaal met 94 sluizen. Een tour door het gebied tussen ruwweg Birmingham en Manchester, door de counties Staffordshire, Cheshire, Shropshire en West Midlands. De reis voert ons over 3 kanalen: Trent & Mersey Canal, Shropshire Union Canal en het Staffordshire & Worcestershire Canal. Of eigenlijk 4, als je het 91 meter lange Wardle Canal meetelt.
De route van 2013

Na het inladen van de boot, korte uitleg en instructies vertrekken we rond 4 uur vanuit Great Haywood over het Trent & Mersey Canal richting The Potteries. Het is schitterend weer en het is heel rustgevend om na een drukke snelweg-dag lekker met 5km/u door de countryside te tuffen op een bootje. Bij het bedienen van de eerste sluis worden we nog geassisteerd door de mensen van Anglo Welsh, daarna mogen we het zelf doen. Nouja, zelf, bij de tweede sluis komen we al 2 joviale mannen tegen die niet te beroerd zijn om een handje te helpen en een praatje te maken.
Trent & Mersey Canal, bij Great Haywood

Trent & Mersey Canal, bij Weston

Trent & Mersey Canal, Sandy Lane Bridge no 81

Trent & Mersey Canal, Milepost bij Sandon

We leggen aan vlak voor brug no. 83. Vlakbij zit de Dog & Doublet Inn, en we hebben wel trek in diner met een pint. Helaas blijkt dat we hiervoor vanaf het kanaal over een drukke 100 km/u weg moeten lopen, zonder voetpad, met blinde bocht en single-track bruggetje waar zelfs de vrachtwagens zonder vaart te minderen overheen denderen. We besluiten het een zelfmoordmissie te noemen om op deze manier een pint te moeten halen, dus keren om en brengen de avond lekker door op de boot. We hebben een luxe keuken met gasoven en grill die meteen ingewijd worden met gevulde champignons en knoflookbrood. We proberen de tv uit, maar krijgen geen signaal. De rest van de avond zitten we in het avondzonnetje met een biertje in de stilte, met af en toe een passerende trein.
Trent & Mersey Canal, aanlegplek voor de nacht

Trent & Mersey Canal, in het avondzonnetje



8 juni 2013. Sandon - Barlaston (12,4 km ; 10 sluizen)

Na een onwennige eerste nacht op onze narrowboat - Aarjen ligt met zijn voeten over de rand van het bed en Sas stoot geregeld haar hoofd aan een venijnig randje - worden we wakker met een zonnetje. Lekker ontbeten in alle rust en de boot gestart. Het eerste gedeelte van de ochtend varen we door stil weiland en groene heuvels. Het is alweer lekker warm aan het worden, zo erg dat ook de koeien en stieren afkoeling zoeken in het kanaal.
Trent & Mersey Canal, bij Burston

Trent & Mersey Canal, afKOEling zoeken in het kanaal

De bruggen waar we onderdoor varen zijn niet altijd doorgaande wegen. Wel zijn ze allemaal genummerd. Het varieert deze vakantie van bruggen waar de snelweg M6 overheen raast, tot boerderijbruggetjes die de verschillende velden met elkaar verbinden. Zo ook brug no. 88, waar een nieuwsgierig schaap ons gadeslaat.
Trent & Mersey Canal, Iron Bridge no. 88

Trent & Mersey Canal, Iron Bridge no. 88, met toeschouwer

Trent & Mersey Canal, bij Aston

Voor de middag komen we in Stone, een druk kanaalstadje met 4 diepe sluizen die het kanaal in totaal 12 meter omhoog laten gaan. Bij een van de sluizen word ik geholpen door een vrijwilliger van de River & Canal Trust uit Stone. Een leuke vent die sluizen opendraaien prefereert boven een fitness-abonnement. Ik ben maar wat blij met deze hulp, want niet alle sluizen gaan even soepel. Het is soms heel zonde om te zien in welke slechte staat de sluizen en delen van het kanaal zijn.
Stone zelf is een leuk gedeelte om doorheen te varen, langs wat mooie werkboten en een oude brouwerij.

Trent & Mersey Canal, oude gebouwen van Joule's Stone Ale brouwerij

Trent & Mersey Canal, Unspoilt by Progress

Trent & Mersey Canal, Badger

Trent & Mersey Canal, een wirwar van bruggen in Stone

Trent & Mersey Canal, achteruitkijkend een warm welkom in Stone

Na Stone volgen nog 4 locks in Meaford, die ons in totaal 10 meter laten stijgen.
Het leuke van de sluizen is dat je erg veel contact hebt met andere boaters. Zo varen we achter een oude vrouw aan, die in haar eentje aan boord woont (met haar hond). Ook komen we een narrowboat tegen die echt nog kolen vervoert van A naar B - de boot wordt soms zelfs ingehuurd door bedrijven die dit stukje Engelse historie graag een hart onder de riem steken. Mooi om te zien!

Het kanaal gaat bij Stone vooral door groene stroken waardoor je niet eens echt doorhebt dat je door bewoond gebied heen vaart.
Brug no. 100 is een zogenaamde turnover bridge. Dit houdt in dat het enige doel van de brug is om het jaagpad aan de andere kant van het kanaal te laten lopen.

Trent & Mersey Canal, Turnover bridge no. 100
Uiteindelijk komen we in Barlaston, thuis van de Wedgwood fabriek die vlak langs het kanaal ligt.
Josiah Wedgwood, oprichter van het bedrijf, was een van de drijvende krachten achter de industrialisatie van het maken van aardewerk. Ook was hij nauw betrokken bij de aanleg van het Trent & Mersey Canal, gestart in 1766. Vanwege de grote invloed van Wedgwood op dit deel van het kanalennetwerk is het natuurlijk wel een must om een bezoekje te brengen aan het museum.
Als we aangelegd zijn, merken we dat we nog moeten lunchen.. Het is inmiddels al 2 uur geweest. We besluiten om naar het bezoekerscentrum van de Wedgwood fabriek te lopen en daar een hapje te eten. Doordat we vanaf het kanaal komen, worden we via de achteringang kruip-door-sluip-door door het gebouw heen naar het bezoekerscentrum geleid. Een interessant tochtje door gangen waar een hoop oude machines staan. Eenmaal in het restaurant wordt alles natuurlijk geserveerd op echt Wedgwood servies. Bij het museum zelf krijgen we later flinke korting omdat we nog maar een uur hebben tot sluitingstijd. 4 pond ipv 20 pond, dat scheelt nogal! Het kleine historische gedeelte is erg interessant, maar de enorme collectie potten, borden en allerhande voorwerpen van aardewerk is niet echt aan ons besteed.
Standbeeld van Josiah Wedgwood voor het Wedgwood Visitor Centre

Als we terugkomen van de Wedgwood fabriek blijkt onze tv alweer geen ontvangst te hebben. We bellen Anglo Welsh en al snel komt er een monteur langs. Wij hebben er al anderhalve dag varen opzitten, maar we zitten slechts 25 minuutjes met de auto van de huurbasis af. Keith van Anglo Welsh ziet al snel wat het euvel is:  het stekkertje zit niet goed aangesloten.. Kunnen we toch nog de halve finale van Britain's Got Talent kijken, grapt 'ie.
Dus niet! 's Avonds is het slechts 5 minuten lopen langs het kanaal naar The Plume of Feathers pub, waar we een in een typische pub-maaltijd (fish&chips en cottage pie) naar binnen werken en in het avondzonnetje nog even lekker buiten kunnen zitten met een pint voordat we ons bedje weer opzoeken.
Trent & Mersey Canal, 'onze' Swallow aangelegd bij Barlaston



Geen opmerkingen:

Een reactie posten