maandag 1 juni 2009

2009 deel 4: Mull & Ulva

Na twee dagen en nachten Iona gaan we richting het bruisendere Tobermory op Mull. Hier verblijven we ook enkele nachten in een zeer kitscherig B&B, dat gerund wordt door twee oudjes. Schatten van mensen! Maar eerst de ietwat druilerige tocht van Iona naar Tobermory. Ondanks de bewolking is het een prachtige rit.
Lage wolken boven Burgh

Schaapjes op de weg

B8035: Lekker weggetje

Loch na Keal
Als we geinstalleerd zijn in ons B&B voor de komende nachten, maken we nog een wandeling. Een makkelijke (schijnt) uit een boekje, richting Rubha nan Gall Lighthouse. Helaas gaat het erg smalle en modderige pad langs steile afgronden, en vinden we het pad naar de vuurtoren niet zoals beschreven. Onderweg passeren (glijden) we zo goed en kwaad als het gaat enkele wandelaars met precies dezelfde ervaring. We keren halverwege maar om, met wel een glimp van de vuurtoren te hebben opgevangen. Eenmaal terug in Tobermory verdrinken we onze bijna-dood-ervaring en knikkende knietjes in The Mishnish, een typisch Schotse kroeg, volgestouwd met snuisterijtes (en oud Nederlands geld :)
Uitzicht over de Sound of Mull naar Ardnamurchan en Morvern

Rubha nan Gall Lighthouse

Oud geld in The Mishnish

De volgende ochtend krijgen we weer een lekker gekookt ontbijtje voorgeschoteld waar we weer een tijdje op vooruit kunnen. Vandaag gaan we richting de enige spoorlijn op een Schots eiland, die ons van Craignure naar Torosay Castle zal rijden. Deze smalspoorlijn, helaas later in 2011 gesloten, is in 1975 gerealiseerd om toeristen van de ferry naar Torosay Castle te rijden.
Uitzicht vanaf de A849

Oude boten in Salen

Het station in Craignure

Oude reclameborden

De locomotief van een van de treintjes

Uitzicht vanuit de trein

Het spoor

Aanstormende trein

Torosay Castle
In Torosay Castle en de bijbehorende tuinen dolen we lekker rond. In de verte zien we Duart Castle liggen.
Duart Castle
Op de terugweg naar Tobermory komen we langs nog een kasteel (althans, de ruine van..).
Aros Castle
's Avonds maken we nog een ommetje in Tobermory. We spotten een otter, helemaal leuk! Later die avond in de pub horen we dat het beest bijna handtam is, en vaak op de kade zit voor de deur van de kroeg. Wij vinden het in ieder geval al heel leuk om een keer zo'n beestje in het echt in het wild te zien!
Fuiken op de kade, Tobermory

De otter op de trap

En weg was 'ie

Tobermory

We worden wakker met een zonnetje! Na wederom een vullend ontbijt stappen we in de auto.Vandaag rijden we eerst de toeristische route van Tobermory naar Calgary over de B8073. Deze Calgary op het eiland Mull is de inspiratie geweest voor het iets bekendere Canadese Calgary.
Calgary Bay is een prachtige baai, enorm blauwe zee en wit zand.
Schapen op de rotsen

Calgary Bay

Herro Toulist!

Na uitgewaaid te zijn op het strand rijden we verder richting het pontje naar het eiland Ulva. Onderweg komen we nog een paar leuke heuveltjes tegen. Het verbaast ons niets dat Mull elk jaar zijn eigen rally heeft.

Steil naar beneden

Zo ziet 20% eruit (blij dat we niet op de fiets terug moeten :)

Eenmaal bij de veerpont aangekomen is het nog even wachten totdat we naar over kunnen. Het is geheel geen straf om hier te moeten wachten!
Bij het pontje naar Ulva

Gebruiksaanwijzing voor de veerpont

De veerpont in actie

Eenmaal aan de overkant kiezen we de 7,5 km lange Livingstone walk. Deze wandeling zal ons leiden langs het oude huisje van de grootouders van David Livingstone (I presume, de beroemde ontdekkingsreiziger - het is een kleine stap van Ulva naar de Congo) en het diverse landschap van Ulva. Het is, zeker met dit weer, een schitterende wandeling!

Yarr! Here be pirates!

Zicht op Ben More op Mull, vanaf Ulva
Spannend paadje

Super wandelen op Ulva!

Doorkijkje onderweg

Daar istiedan: Livingstone Cottage.

Zalm(?)kwekerij

Basaltkliffen met uitzicht op Mull
De dag erna maken we nog een mooie rondrit over Mull en bezoeken we de ruines van Aros Castle en Duart Castle.